Choke - stationair toerental
Ik heb van verscheidene mensen gehoord dat hun Seville bij koud stationair een te hoog toerental draait de eerste minuten. Met als gevolg dat als je hem in z'n
versnelling zet dit met een flink schok gepaard gaat doordat de koppelomvormer dat gewoon niet goed kan opvangen. Hier wordt behandeld hoe dat simpel te
verhelpen is en de motor dus meteen netjes een laag stationair toerental loopt. Ik heb dit niet zelf verzonnen, het komt van een mede Seville eigenaar.
Oke, dit is wat het boek zegt over de 'Fast Idle Valve':
Jelmer legt uit:
The fast idle valve, consists of a plastic body that houses an electric heater, a spring and plunger, and a thermal sensitive element.
The device is installed in the top of the throttle body. Electrically it is connected to the fuel pump circuit through the electronic control unit. When the cold engine is
started, the open valve allows supplemental air to bypass the throttle. The heater warms the thermal element which expands, forcing the spring and plunger toward
the orifice, reducing the suplemental air flow thus reducing the engine speed to normal level. The fast idle valve will have no further affect after the thermal element
reaches approximately 140 fahrenheit. The rate of valve closure is a function of time and temperature. The warmer the ambient temperature, the faster the valve will
close, reducing the engine idle speed. At 68 fahrenheit the valve will close in approximately 90 seconds; and -20 degrees, the valve will require approximately 5
minutes to close.
Wat wij willen is dat hij meteen uitgaat, en dus helemaal niet inschakelt, dit is te verhelpen met het kopje van een M6 boutje, of iets anders van 4mm dik. kauwgum
helpt niet vernam ik van degene die me dit heeft verteld :wink:
We hebben hier een Oldsmobile 350 Rocket EFI motor in een Cadillac Seville, in dit geval werkend op zowel LPG als Benzine:
Luchtfilter, en in dit geval, LPG gebeuren er af halen:
Totdat dit overblijft, en daar zit de Fast Idle valve of Elektronische Choke:
Vervolgens om de Fast Idle Valve te verwijderen, stekker loskoppelen, indrukken, en met de klok mee (naar rechts) ongeveer een kwartslag draaien
Dan komt als het goed het hele apparaat in z'n geheel los, of alleen de Heater: (Je ziet het boompje ieronder omcirkelt, hier schakelt hij op)
En blijft de klep, veer, en zitting, dus op hun plek:
Als hij er in z'n geheel uit komt, zit er nog een dun metalen ringetje aan de onderkant van de zitting,
of hij ligt nog in de uitsparing van de Fast Idle Valve in De throttle body:
Wees voorzichtig dat je hem niet vergeet en mischien ergens per ongeluk dubbel gevouwen tussen leg met het opbouwen.
Pas ook op dat er niks in het gat valt! want dan ben je de sigaar.
Neem het onderste deel:
Neem, in mijn geval, het kopje van het M6 Boutje:
En stop deze in de 'Valve':
Zo, nu het hele spulletje weer opbouwen. De complete 'Fast Idle Valve' zal mischien iets moeilijker terug in z'n huisje te krijgen zijn aangezien er 4mm bij is gekomen.
Maar de veer kan wel voldoende ruimte bieden.
Je zal merken dat hij mischien een beetje dodelijk laag stationair draait met koude motor aangezien hij niet meer z'n 'koude-start-regeling' gebruikt. Dit is te
verhelpen door simpelweg z'n 'warm-stationair-klep' iets meer open te draaien. Gewoon de moer die om het draadeind voor aan de Throttle Body zit iets los draaien
(tegen de klok in) zodat hij ruimte heeft.
En vervolgens met de inbus in het draadeind hem verder open draaien totdat het gewenste stationair toerental is bereikt. Als je niet de juiste inbus ter beschikking
heb, is het draadeind vaak ook wel met de hand te bewegen. Als je de gewenste stationair loop heb, de moer weer vast draaien zodat hij gefixeert zit. Pas op dat het
draadeind ook weer niet mee terug wordt gedraaid! Dit dient natuurlijk te gebeuren met lopende motor (pas op dat je stropdas niet in de 'Fan' komt.
Dit moet het resultaat zijn (zie film beneden), let wel op, eerste keer kan hij een beetje van slag zijn, en starten wat langer duren, in mijn geval dan, zoals je kan zien
start ik hem kort daarna nog een keer en doet het in een keer perfect. Mijn auto rijdt op LPG, dus eerste keer starten duurt zowiezo iets langer.
Dit heeft uit mijn ervaring met twee auto's goed gewerkt, zowel één op Benzine als op Benzine/LPG auto.
Veel succes!
Het filmpje zie je door op onderstaande foto te klikken:
Jelmer - Alkmaar bedankt voor de bijdrage
De schrijver en Dutch Cadillac houden zich hoe dan ook niet verantwoordelijk voor enige schade of wat dan ook, het is slechts een tip.